نزدیک گرانادا سویا گرانادا لالیگا اسپانیا

نزدیک: گرانادا سویا گرانادا لالیگا اسپانیا

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری فیلم‌های برتر قرن تا همین امروز

همه ساله فیلم های سینمایی فراوانی در سبک های گوناگون ساخته می شوند. فیلم هایی که انواع خوب ارزش در نهایت درک هر چه بهتر انسان از خود و دنیا پیرامونش را حاصل می

فیلم‌های برتر قرن تا همین امروز

فیلم های برتر قرن تا همین امروز

عبارات مهم : زندگی

همه ساله فیلم های سینمایی فراوانی در سبک های گوناگون ساخته می شوند. فیلم هایی که انواع خوب ارزش در نهایت درک هر چه بهتر انسان از خود و دنیا پیرامونش را حاصل می آورد؛ و البته در انواعی دیگر علاوه بر این نشانه متعالی؛ از واقعیت های تلخ زندگی بشر پرده برداشته آشنایی جدیدی را جهت او به ارمغان می آورد…

اما این را نیز باید گفت که فیلم های خوب، صرف نظر از ژانر و خط روایتی که کارگردان های شهیر تاریخ جهت بازگویی داستان های موردنظرشان گزینش کرده اند، بعضی از فیلم های سینمایی با اقبال بیشتری همراه بوده و در طول سالیان متمادی، همچنان در رأس توجه مخاطبان قرار داشته اند. شمار این فیلم های بی بدیل کم نیست. مطلب زیر نگاهی دارد به شماری از این عالی ترین ها که از ابتدای قرن حاضر تا همین امسال روی پرده آمده اند…

ممنتو
ممنتوی کریستوفر نولان یک معمای بدون نقطه ضعف از زندگی مردی به نام لئونارد شلبی (گای پیرس) است که حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و با کمک یادداشت ها، خالکوبی ها و تصویر هایش تلاش می کند کسی که همسرش را کشته هست، پیدا کند و انتقام بگیرد. این فیلم نئو نوآر و روانشناسانه به گونه ای ظریف و دقیق ساخته شده است که کمتر فیلمی توانسته از ساختار آن کپی کرده و درنهایت موفق شود.

فیلم‌های برتر قرن تا همین امروز

این فیلم مملو از فریب کاری های عمدی کارگردان است تا ما (بیننده) نیز همچون قهرمان داستان در ابهام و تاریکی حاصل از بی خبری بمانیم.

در این فیلم تلاش شده است تا غیرقابل اعتمادبودن حافظه و گرایش به خودفریبی انسان به تصویر کشیده شود. همزمان نوعی هراس از جرم و جنایت احتمالی را نیز در ذهن بیننده ایجاد می کند.

ممنتو مشمول بر سکانس های سیاه و سفید با روایت خطی و همچنین سکانس های رنگی است که وقایع از آخر به اول در آنها روایت می شود. در آخر داستان هم این دو نوع روایت به هم پیوند می خورند. همچنین گفتنی است که این فیلم نولان مورد تحسین منتقدان قرار گرفته و در فهرست یکصد فیلم برتر تاریخ ثبت شده است است.

پنهان میشائیل هانکه
تمامی فیلم های میشائیل هانکه اتریشی قصد شکارکردن ذهن بیننده را دارند. فیلم پنهان او روایتگر زندگی آرام یک خانواده فرانسوی است که به واسطه فیلم های ویدیویی نامعلومی که دریافت می کنند، تحت تأثیر قرار گرفته و به بحران و بی اعتمادی می گراید.

نمای آغازین فیلم، چشم انداز بیرونی منزل ای در خیابانی فرعی در پاریس را به ما نشان می دهد و بیننده شاهد اتفاقاتی روزانه در خیابان هست، ولی بعد از چند دقیقه متوجه می شود که این صحنه در واقع یک فیلم ضبط شده است است که «آن» و «ژرژ» درحال تماشای آن هستند. این زوج به هیچ عنوان نمی دانند که چه کسی این فیلم را گرفته و به چه منظوری آن را برایشان ارسال کرده است!

همه ساله فیلم های سینمایی فراوانی در سبک های گوناگون ساخته می شوند. فیلم هایی که انواع خوب ارزش در نهایت درک هر چه بهتر انسان از خود و دنیا پیرامونش را حاصل می

تأکید مهم این فیلم دلهره آور و گیج کننده که بسیار اثرگذار شروع می شود، این است تا به بیننده نشان دهد یک واقعیت راحت که «کسی درحال پاییدن ماست» تا چه اندازه می تواند موجب بحران و ایجاد مسئله در زندگی انسان ها بشود.

این زوج به دنبال دریافت فیلم های بیشتر، با سوالات و پرسشها لاینحل بیشتری مواجه می شوند. تضادهای داخلی و بیرونی، احساس گناه فردی و گروهی مسائلی است که هانکه به واسطه آنها شما را با فردی آشنا می کند که با جرم و جنایات خود و پیشینه تاریخی کشورش مواجه است.

با این که روبه روشدن با مجید بعد از ۴۰ سال این وقت را به ژرژ می دهد، تا غلط های کودکی خود را اصلاح کند ولی این مرد در مواجهه دوباره با فردی که در گذشته به او بدی کرده، از پیله کینه و خشونت بیرون نمی آید. گفتنی است که مجید یک فرد الجزایری است که دولت فرانسه در گذشته به کشتار مردم سرزمینش پرداخته بود.

هتل بزرگ بوداپست
هتل بزرگ بوداپست، خداحافظی قرن ۲۱ به قرن گذشته هست. داستان فیلم از امروز به سال ۱۹۸۵ بعد به ۱۹۶۸ و در آخر به سال ۱۹۳۲ میلادی بازمی گردد؛ جایی که مدیر یک هتل بسیار معروف اروپایی به نام گوستاو (رالف فاینس) ما را به دنیایی فانتزی وارد می کند. وی در تلاش است تا آرامش هتل را در خلال جنگ حفظ کند، ولی در پی درگذشت بانوی مُسنی به نام مادام دی (تیلدا سویینتون) که رابطه بسیار خوبی با گوستاو داشت، پلیس به گوستاو جهت قتل این زن مظنون می شود.

گفتنی است که در فرم روایت داستان هتل بزرگ بوداپستِ «وس آندرسون» از جابه جایی زوایای دید به عنوان ابزاری جهت حرکت در تاریخ استفاده شده است هست. هر قدر فیلم زیاد در گذشته پیش می رود، سکانس ها رنگ های زنده تر و درخشان تر پیدا کرده و شخصیت های داستان، فانتزی تر می شوند.

به طورکلی، «هتل بزرگ بوداپست» را می توان نمونه بارز یک اثر هنری دانست. وس اندرسون با این فیلم ثابت کرد که می شود با دوری از ابتذال و درک فضای هنری، یک فیلم کمدی قشنگ و جالب ساخت.

مد مکس بزرگراه خشم
جرج میلر با «مکس دیوانه: بزرگراه خشم» یک بلاک باستر مدرن هست. مد مکس همان طور که از نامش پیداست، یک اکشن جنون آمیز ولی خارج از قاعده ژانر اکشن به حساب می آید که نمونه آن پیش از این ساخته نشده است.

جرج میلر با این که خشونتی عریان و افسارگسیخته را در این فیلم به تصویر می کشد ولی این نمایش نه تنها منزجرکننده نیست، بلکه به علت فرم فانتزی که دارد، بسیار مورد توجه بیننده قرار می گیرد.

فیلم‌های برتر قرن تا همین امروز

داستان فیلم پسارستاخیزی «مکس دیوانه: بزرگراه خشم» در آینده اتفاق می افتد. جایی که منابع طبیعی درحال نابودی و زمین درحال تبدیل شدن به بیابانی بی انتهاست که نسل بشر را به ورطه نابودی می کشاند. همچنین هرج ومرج همه جا را فرا گرفته و گروه های یاغی حکمفرمای منطقه شده است اند.

مکس با بازی تام هاردی بعد از دستگیری، به عنوان بانک خون جهت یکی از اعضای گروه فرزند های جنگ به نام نوکس (نیکلاس هولت) تعیین می شود. با این که انتظار می رود آینده تلخی برایش رقم بخورد ولی عصیان و شورش زنی به نام فیریوسا (شارلیز ترون) با همکاری پنج همسر جوئی (پادشاه) باعث می شود تا داستان به گونه ای هیجان انگیز رقم می خورد.

روبان سفید
«یک گروه از کودکان در سکوت و به طور دسته جمعی به انجام جنایت می پردازند.» با قراردادن موقعیت داستان در یکی از روستاهای شمال کشور آلمان در ماه های پیش از جنگ جهانی اول، هانکه نه تنها بی گناه بودن و معصومیت کودکان را به چالش کشیده، بلکه دقیقا تصویر این باور را نمایش داده است.

یکی دیگر از شاهکارهای این کارگردان اتریشی، حکایت کشیش سختگیری در یک دهکده کوچک است که با بستن روبان سفیدی بر دست های فرزندانش می کوشد تا به آنها یادآوری کند تا پاکی و معصومیت خود را هرگز فراموش نکنند.

اما فیلم، نمایش معصومیت نیست، بلکه فقدان معصومیت را به تصویر می کشد؛ چراکه هنگامی که کودکان با ناملایمتی ها و عدم توجه و دوستی از سوی بزرگان اجتماع روبه رو هستند، مجبور به احترام ظاهری می شوند. این امر باعث بروز آسیب های جدی تر در دوران بزرگسالی می شود. هانکه در این اثر خود به پرسشها جنسی و آزار جنسی کودکان و زنان اشاره های زیادی دارد.
گفتنی است که این فیلم درام، برنده جایزه نخل طلای شصت ودومین دوره جشنواره فیلم کن شد.

هزارتوی پن
آیا سالی پربارتر و میمون تر از ۲۰۰۶ جهت «گیرمو دل تورو» وجود دارد؟ او با ساخت این فیلمِ فانتزی تاریک به زبان اسپانیایی توانست نظر مثبت منتقدان و تماشاگران بسیاری را در سراسر دنیا از آن خود کند. به طوری که در جشنواره کن، این فیلم بعد از پخش با ۲۰دقیقه تشویق حاضران همراه شد.

همه ساله فیلم های سینمایی فراوانی در سبک های گوناگون ساخته می شوند. فیلم هایی که انواع خوب ارزش در نهایت درک هر چه بهتر انسان از خود و دنیا پیرامونش را حاصل می

هزارتوی پن، نامزد ۶ جایزه اسکار ازجمله اسکار عالی ترین فیلم غیرانگلیسی زبان بود که درنهایت موفق شد سه جایزه را به دست آورد. فیلم همچنین برنده جوایز بفتا و «گویا» (معادل اسپانیایی اسکار) شده است است.

این فیلم علی رغم نامش، لایه های چندان پنهان و تودرتویی ندارد. قصه ای سرراست و راحت که شاید بارها نظیرش را شنیده، خوانده یا دیده باشیم. ولی «دل تورو» فیلم را با جمله هایی از عالم پریان شروع کرده و ناگهان بیننده را در میانه واقعیتی خشن و وحشیانه از جنگ های داخلی اسپانیا رها می سازد.

داستان فیلم در مورد دختر ۱۲ساله ای موسوم به اوفلیا (ایوانا باکرو) است که با مادر باردار و ناپدری اش، یک نظامی فاشیست در وقت جنگ های داخلی دوران ژنرال فرانکو، دیکتاتور اسپانیا زندگی می کند. او روزی حشره ای شبیه یک پری می بیند که او را به یک «هزارتو» اسرارآمیز هدایت می کند که به دنیای زیرزمینی ختم می شود.

٤ ماه، ۳ هفته و ٢ روز
یک صحنه، یک کات و بدون موسیقی. فیلم درام و دلهره آور رومانیایی به کارگردانی کریستین مونگیو در سال ۱۹۸۷ و در وقت حکومت دیکتاتوری نیکولا کاشنکو و فضای رعب و وحشت حاکم بر آن کشور جریان دارد. دانشجویی به نام اوتلیا (آناماریا مارینکا) می خواهد به دوستش، گابیتا (لورا واسیلیو) یاری کند که سقط جنینی غیرقانونی را انجام دهد. ریسک بزرگی که اگر به آن پی ببرند، محکوم به زندان می شوند و حال آنها مجبورند که این کار را از طریقی نامناسب و غیرقانونی انجام دهند. همه اتفاق های این فیلم در یک روز دلخراش به وقوع می پیوندد و تأثیر این وقایع به حدی است که بیننده را به گونه ای در حالت تعلیق نگاه می دارد.
مونگیو فیلمش را به شیوه ای بسیار صریح و روان نشان می دهد، به طوری که در زیاد اوقات دوربین در جایی ثابت است و تنها مشاهده می کند، ولی کاملا خوش ساخت و دیدنی هست. این فیلم در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۷ برنده نخل طلایی شد.

زودیاک
دیوید فینچر این فیلم معمایی را براساس کتابی با همین نام به قلم رابرت گری اسمیت ساخته هست. او که همه فیلم هایش نشانی از یک وسواس فکری دارند، در زودیاک تلاش کرده نگاهی موشکافانه به جنایت و قتل داشته باشد.

داستان این فیلم در مورد قاتلی است که پسر و دختری را در خودروشان کشته است و به روزنامه سان فرانسیسکو کرونیکل نامه می فرستد و خود را به عنوان قاتل معرفی می کند.

فیلم‌های برتر قرن تا همین امروز

زودياك براساس جنايات خوفناك زودياك در كاليفرنيا ساخته شده است هست. قاتل كه هرگز دستگير نمی شود، با بخشندگی سرنخ های فراوانی را براي يك شرلوك هولمز احتمالی فراهم می كند كه در اتاقش بنشيند و آنها را پیگيری کند. ولی اينجا تنها كسي كه به اندازه كافی كله شق است و سماجت دارد، يك كاريكاتوريست است كه با كنار هم نهادن اين سرنخ ها، مدارك متقاعدكننده ای عليه كسی كه شايد گناهكار باشد به دست مي آورد.

جایی جهت پیرمردها نیست
بهترین فیلم برادران کوئن تمام عنصرهای یک فیلم هیجان انگیز را داراست و فیلم یک مطالعه شخصیتی است و نشان می دهد که چطور مردم با مردی بسیار بد، دیوصفت و بی احساس معامله می کنند. چیگور مردی بسیار خطرناک است و بعضی وقت ها مسخره هم به نظر می رسد.

جایی جهت پیرمردها نیست، برپایه رمانی با همین نام از کورمک مک کارتی، نویسنده آمریکایی و به کارگردانی جوئل و اتان کوئن است.

«آنتون چیگور» (باردم) قاتل بی رحمی است که هر کسی را که سر راهش قرار بگیرد، می کشد و به دنبال «ماس» و چمدانی است که حاوی دو میلیون دلار پول نقد است و متعلق به قاچاقچیان مواد مخدر بوده است.

شخصیت پردازی این فیلم عالی است و هیجان و داستان آن تا آخر بیننده را با خود همراه می کند.

جدایی نادر از سیمین
درام پیچیده، دردناک و جالب اصغر فرهادی به گفته نیک جیمز سردبیر سایت اند ساوند، فیلمنامه ای هیچکاکی مانند دارد. فیلمنامه ای که بیننده را دایما گول می زند و بعد غافلگیر می کند و مدام پرسشها اخلاقی پیچیده ای را مطرح می کند، به طوری که شما هیچ وقت نمی فهمید مقصر چه کسی بوده است!

در هر صحنه از این فیلم پیچ وتاب بر سر جزییات آینده ساز داستان و معماهای اخلاقی آن را تجربه می کنیم و حتی جهت لحظه ای مجال آن را نداریم که خودمان را در کنار تنها یکی از اشخاص فیلم قرار دهیم و صرفا از او حمایت کنیم.

این فیلم محصول سال ۱۳۸۹ است و برنده اسکار عالی ترین فیلم غیر انگلیسی زبان در سال ۲۰۱۲ شد.

درخشش ابدی یک ذهن پاک
خاموشی و فراموشی؛ فراموش کردن و به یاد آوردن هنرهایی هستند که تنها نوابغ و دیوانگان به درستی از عهده آنها برمی آیند.

این موضوعی است که در فیلم رمانتیک و علمی – تخیلی «درخشش ابدی یک ذهن پاک» به آن پرداخته شده است است.

چارلی کافمن و میشل گوندری در همکاری یکسان فیلمی ساخته اند که بر مبنای یک نگاه خاص به حافظه بنا شده است است: هر خاطره یعنی یک نقطه نورانی در مغز. با این حساب، خاموشی نقطه نورانی یعنی فراموشی.

داستان فیلم از این قرار است: ابتدا کلمنتاین و سپس جول آگاهانه تصمیم به پاک کردن خاطرات مشترکشان می گیرند، ولی حتی بعد از فراموشی یکدیگر، مجددا به سمت هم کشیده شدند لیکن لکه نوری که در قلب آنها روشن شده است بود، درخششی ابدی داشت.

این فیلم از سوی بسیاری از جشنواره ها، مراسم فرهنگی، انجمن ها و موسسات مورد تحسین قرار گرفته و جوایز زیادی نیز کسب کرده است.

پسرانگی
شاهکار قرن ۲۱ بخش بزرگی از قرن ۲۱ را گرفت تا ساخته شود. بیش از یک دهه، ریچارد لینکلیتر به شخصیت پردازی میسون (الار کولترین) پرداخت. ساخت این فیلم در تابستان ۲۰۰۲ شروع و در اکتبر ۲۰۱۳ به آخر رسید. «پسرانگی» مانند این است که از درون دریچه ای به جزییات شخصی زندگی دیگران سرک بکشیم.

کارگردان به طور مداوم در یک دوره دوازده ساله با فیلمبرداری از الار کولترین که از کودکی به بزرگسالی می رسد، فیلم خود را ساخته هست. وجه تمایز این فیلم در این است که زمانی که در واقعیت سپری می شود با وقت سپری شده است روی پرده سینما برابر است.

شهر اشباح
به مشکل می توان اولویت یا برتری بین انیمه های جالب استودیو جیبلی قایل شد. ولی هایائو میازاکی از عهده این کار به خوبی برآمده هست. این کارگردان ژاپنی توانسته با ساخت انیمه ای در سبک خیالپردازی و درام، پردرآمدترین فیلم در تاریخ سینمای ژاپن را از آن خود کند. او یکی از برترین مولفان دنیای انیمه و در کل دنیای تصویرسازی های سینمایی است.

«شهر اشباح» روایتی بشدت شیرین، پرکشش، عمیق و جدی دارد و می توان آن را دریایی از نمادپردازی های شگفت انگیز و دنیایی پر شده است از مفاهیم فلسفی دانست.

داستان فیلم در مورد دخترکی ١٠ساله به نام چیهیرو اوگینو هست. او با والدینش آکیو و یوکو تازه به شهری جدیدی نقل مکان کرده اند و چیهیرو از این جابه جایی ناراضی هست. آنها که با ماشین درحال حرکت هستند، راه منزل تازه را گم کرده و سر از تونلی در جنگل درمی آورند. بعد از پیاده شدن و گذر از این تونل به علت کنجکاوی، آنها وارد مکانی سرسبز و آرام می شوند که در اصل گرمابه و استراحتگاه خدایان و ارواح دین ژاپنی شینتو است.

خون به پا خواهد شد
پانزده دقیقه ابتدایی خون به پا خواهد شد پل توماس اندرسون، بدون هیچ دیالوگی صحنه هایی از تلاش دانیل را در سال ۱۸۹۸ نشان می دهد که جهت یافتن طلا و نقره با زحمت زمین را می کَند ولی در کمال ناباوری به نفت می رسد.

دانیل پلین ویو (دی لوئیس) فردی جامعه گریز، منزوی و متعصب است که مصمم شده است تا به هر شکل ممکن از گذشته و حتی خانواده و نزدیکانش فاصله بگیرد و فقط گوشه عزلتی جهت خود اختیار کند. هر تجربه بد، او را خشن تر می کند تا جایی که دیگر از رنجاندن فجیع ناسپاسان و کشتن ریاکارانی که به سراغش می آیند، ابایی ندارد و فیلم آخر خونینی پیدا می کند.

خون به پا خواهد شد، صحنه هایی از وحشت و تلخی و بیم، صحنه هایی از بی قراری و حیله گری، لحظه هایی نجواکننده و نهایی عجیب که فیلم خواستار آن است را در پی دارد.

در حال و هوای عشق
وونگ کار وای بدون شک یکی از ایده آلیست گراترین سینماگران دنیا هست، ولی او با ساخت ژرف ترین اثر خود یعنی درحال و هوای علاقه توانست راوی نوعی نگاه شرقی به مقوله علاقه باشد. بعد از دیدن فیلم، با حسی رمانتیک و باعشق سرگردان خواهید شد که شاید پیش از آن هرگز در دنیای سینما آن را تجربه نکرده باشید.

این شاهکار هنگ کنگی، روایتگر زن و مردی است که همسران خیانتکار دارند ولی در قلب خود، عاشق هم شده است اند و در جدال عمیق هستند تا شبیه همسران خود نباشند. این دو عاشق که دیوانه وار همدیگر را دوست دارند، بدون هرگونه تماس جسمانی فقط اوقات خالی خود را با هم سر می کنند.

فیلمبرداری منحصربه فرد، لباس و صحنه ها که با دقت گزینش شده است اند، همگی دست در دست هم یک ملودرام باعشق بی نظیر را رقم زده اند.

جاده مالهالند
دیوید لینچ با فیلم نئو نوآر و معمامی بی نظیر خود، عنصرهای فراواقعی را با ظرافت فوق العاده ای در کنار هم چیده تا یک اثر ماندگار رقم بخورد.

جاده مالهالند به پردازش سرکوب عذاب وجدان در بشر می پردازد، کما این که در طرف دیگر داستان، فساد موجود در هالیوود را نیز نشانه می رود و وضع بازیگر و کارگردان و کلا بازیگران و صورت های معروف در ستیز با سرمایه داران و صاحبان کمپانی های بزرگ و بی عدالتی موجود را نمایان می کند.

در اين فيلم نبايد به دنبال داستان خطی و رابطه منطقی بين شخصیت ها باشیم چون عنوان كاملا برعكس تصوير شده است هست. از سوی ديگر، آثار لينچ آميزه ای از رويا و حقيقت هستند و كاربرد مجاز براي پيشبرد داستان و شايد گره گشايي های از پيش امتحان شده است بيشتر نمود دارد.

فيلم در يك جمع بندی؛ نقد انسان و اميال شيطانی اوست. انسانی كه هميشه از موقعيتش راضی نيست و به عوامل بيرونی و دروني چنگ می اندازد تا در مسيری كه بزرگراه مالهالند نام دارد و چيزي جز يك بن بست فطری نيست به آرزوهای خويش دست پيدا كند.

شهروند

واژه های کلیدی: زندگی | داستان | داستان | کارگردان | کارگردانی | بازیگر و کارگردان | اخبار فرهنگی و هنری


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs