نزدیک گرانادا سویا گرانادا لالیگا اسپانیا

نزدیک: گرانادا سویا گرانادا لالیگا اسپانیا

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار سیاسی و اجتماعی بعضی به دیپلماسی آلرژی دارند/ هواپیماهای کاغذی روی زمین هستند ، ظریف

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حضور همه مردم در پای صندوق های رای از تمامی سلایق گفت: نوع گزینش مردم مشخص می کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت خو

بعضی به دیپلماسی آلرژی دارند/ هواپیماهای کاغذی روی زمین هستند ، ظریف

ظریف: بعضی به دیپلماسی آلرژی دارند/ هواپیماهای کاغذی روی زمین هستند

عبارات مهم : ایران

هواپیماهای کاغذی اکنون روی زمین است و مردها بر آن سوار می شوند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حضور همه مردم در پای صندوق های رای از تمامی سلایق گفت: نوع گزینش مردم مشخص می کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

بعضی به دیپلماسی آلرژی دارند/ هواپیماهای کاغذی روی زمین هستند ، ظریف

به گزارش ایسنا، ظریف با بیان این که “زمان به میوه نشستن تلاش ها در چارچوب برجام به تدریج فرا می رسد” گفت: جهت استمرار اقتدار کشور عزیزمان ایران نیاز است سیاست های چهار سال گذشته ادامه یابد.

ظریف با تاکید بر اجرای یکی از بااهمیت ترین اهداف وزارت امور خارجه در چهار سال گذشته که گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی بوده است با اشاره به توافق هسته ای و اجرای موفق آن گفت: امروز سیاست خارجی به کمک معیشت مردم آمده است.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حضور همه مردم در پای صندوق های رای از تمامی سلایق گفت: نوع گزینش مردم مشخص می کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت خو

او به عنوان یک دیپلمات مطرح بین المللی پیشنهاد کرد: در دولت آینده نیز سه اولویت مهم در عرصه سیاست خارجی پیگیری شود که بااهمیت ترین آن حفظ برجام است.

ظریف با تشریح نظر های انتخاباتی خود و تاکید بر اهمیت حضور باشکوه مردم در انتخابات دوازدهم گفت: هنگامی که مسوولیت وزارت خارجه را بر عهده گرفتم این احساس را داشتم که باید خودم را هزینه مردم و کشورم کنم، نه اینکه مردم و کشور را هزینه ادعاهای خود کنم. امیدوارم در این مدت بر اساس همین نگاه حرکت کرده باشم.

وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای ابتدایی اردیبهشت سال ۹۶ در حالی که کمتر از بیست روز دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم باقی مانده در گفت وگویی با خبرنگاران ایسنا به تشریح عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در چهار سال گذشته پرداخت.

بعضی به دیپلماسی آلرژی دارند/ هواپیماهای کاغذی روی زمین هستند ، ظریف

محمدجواد ظریف در پاسخ به این پرسش که دیپلماسی دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی چگونه باعث زیاد کردن اقتدار کشور عزیزمان ایران در منطقه شده است است؟ ضمن تبریک فرا رسیدن اعیاد شعبانیه و تبریک روز پاسدار به پاسداران غیور کشور گفت: امیدوارم به برکت این روزها و با زیاد کردن اخوت، برادری و نشاط در بین مردم شاهد همکاری حداکثری مردم در انتخابات آینده سازی باشیم که در چند هفته آینده در کشور برگزار می شود.

اقتدار کشور عزیزمان ایران در منطقه و دنیا در سایه گزینش های درست به دست آمد

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حضور همه مردم در پای صندوق های رای از تمامی سلایق گفت: نوع گزینش مردم مشخص می کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت خو

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان این که اقتدار کشور عزیزمان ایران در منطقه و دنیا بر اساس بعضی دلایل ذاتی است که جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران از آن برخوردار است تصریح کرد: این اقتدار در سایه سیاست ها و گزینش های درست به دست آمده هست. ما هیچ گاه مردم را فراموش نکردیم، از تروریست ها حمایت نکردیم و این گزینش های درست در برابر گزینش های غلط دیگران از جمله آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه باعث شده است که کشور عزیزمان ایران در یک موقعیت برتر قرار گیرد و همه این ها نتیجه انقلاب اسلامی کشور عزیزمان ایران است.

وی با اشاره به رشادت های مردم جهت دفاع از انقلاب و زحماتی که رزمندگان و جانبازان جهت دفاع از کشور داشته اند، گفت: این ها بدون تردید عامل مهم و اساسی جهت اقتدار کشور و دیده شدن کشور عزیزمان ایران به عنوان قدرت مهم در منطقه هست. ما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم یا فراموش کنیم، چراکه این امر کفران نعمت است.

بعضی به دیپلماسی آلرژی دارند/ هواپیماهای کاغذی روی زمین هستند ، ظریف

تلاش دولت تدبیر و امید این بود که کشور عزیزمان ایران از قدرت خود استفاده کند

ظریف با بیان این که “در دولت یازدهم موانعی که باعث می شد این اقتدار نتواند خود را به منصه ظهور برساند تا حد قابل توجهی برطرف شد و در واقع این اقتدار به ابزار قدرت تبدیل شد” اظهار کرد: کشور عزیزمان ایران قبل از دوران دولت تدبیر و امید در شرایطی قرار داشت که کسانی که از واقعیت های انقلاب و وجود یک نظام مردم سالار دینی در منطقه دلواپس بودند، خیلی راحت می توانستند نگرانی های واقعی خود را با پوششی از سیاه نمایی از کشور عزیزمان ایران و اجرای پروژه امنیتی سازی کردن کشور عزیزمان ایران بپوشانند و کشور عزیزمان ایران را مسئله مهم جلوه دهند. تلاش دولت تدبیر و امید این بود که این پوشش را از روی قدرت واقعی کشور عزیزمان ایران بردارد و این مسیر را فراهم کرد که کشور عزیزمان ایران بتواند از واقعیت های قدرت خود استفاده کند. چون قدرت زمانی می تواند مورد استفاده قرار گیرد که به نفوذ تبدیل شود و در نتیجه آسیب پذیری را کم کردن دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور ادامه داد: لطف خداوند، هدایت های مقام معظم رهبری و دلیری دکتر روحانی باعث شد که این دولت بتواند شرایطی را فراهم کند تا جمهوری اسلامی را در سطح منطقه و دنیا با یک نگاه مثبت معرفی کند.

به نتیجه رساندن مذاکرات دلیری می خواهد

ظریف خاطرنشان کرد: توصیه مهم در این راستا شجاعتی بود که جهت تصمیم گیری در کشور نیاز بود. به طور قطع وارد شدن به مذاکره و رسیدن به نتیجه بسیار سخت تر از مذاکره و صحبت بی حاصل هست. جهت ورود به مذاکره و حصول نتیجه باید تلاش زیادی انجام شده است و حواس ها در تمام طول مذاکره بر روی مساله متمرکز باشد، ولی جهت صحبت و قرائت یک متن، بعد از تهیه و تدوین صحبت علی القاعده اتفاقی نمی افتد و شما نیز نباید خیلی دلواپس پرسشها بعد از آن باشید، ولی مذاکره و ورود به آن دلیری می خواهد و مهم تر از آن داشتن دلیری جهت به نتیجه رساندن مذاکرات است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مذاکره به معنای تحمیل نیست و یک طرف نمی تواند نظر خود را به طرف برابر تحمیل کند و درک این واقعیت ها در جریان مذاکرات هسته ای توانست در کشور شکل بگیرد. مجموعه این اتفاق ها باعث شد اقتدار واقعی کشور عزیزمان ایران که زاییده جمهوری اسلامی هست، در صحنه بین المللی متبلور شود و زنجیرهایی که علیه کشور عزیزمان ایران از طریق پروژه کشور عزیزمان ایران هراسی، تحریم ها و قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت ایجاده شده است بود، گسسته شود. در آن مقطع شاهد بودیم که هر روز در صحنه بین المللی تصمیمی علیه کشور عزیزمان ایران اتخاذ می شد ولی این روند با شروع مذاکرات متوقف شد و کشور عزیزمان ایران از کشوری که از ورود به نشست های بین المللی منع شده است بود به کشوری تبدیل شد که خودش در مورد این که چه کشورهایی در نشست های بین المللی حضور پیدا کنند، تصمیم گیری می کند. این عنوان فقط در مورد نشست آستانه راجع به سوریه صورت نگرفت، بلکه در اجلاس لوزان نیز کشور عزیزمان ایران تصمیم گرفت که عراق و مصر را اضافه کند و دیگر کشورها ناگزیر شدند که این عنوان را بپذیرند.

برخی دوستان به تاثیرگذاری دیپلماسی آلرژی دارند

ظریف در بخشی دیگر از این گفت وگو با بیان این که “برخی از دوستان مقداری به این عنوان آلرژی دارند که بپذیرند دیپلماسی می تواند تاثیرگذار باشد” تصریح کرد: این دوستان تصور می کنند کسانی که از دیپلماسی صحبت می کنند به دیگر ابعاد اقتدار کشور عزیزمان ایران توجهی ندارند، ولی واقعیت این است که ما همین قدرت را در گذشته داشتیم، از همین امکانات برخوردار بودیم ولی نه به هیچ اجلاس بین المللی دعوت می شدیم و نه در هیچ کجا کسی ما را تحویل می گرفت. از طرفی هر روز فشارهای جدیدی بر مردم وارد می شد. این ها همه واقعیت هایی است که چهار سال پیش وجود داشت ولی امروز خوشبختانه وجود ندارد و این ها همه برمی گردد به دلیری و شهامتی که مدیر جمهور تحت هدایت های مدبرانه رهبری داشتند و توانستند مسیر دیپلماسی کشور را به سمت درست و مناسب سوق دهند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که شما بارها در صحبت های خود یکی از پایه های اقتدار کشور را حضور مردم در صحنه انتخابات عنوان کرده و اعلام کردید دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با اتکا به قدرت مردم و انتخابی که در سال ۹۲ انجام دادند، امور خود را پیش بردند، با در نظرگرفتن این که در چند هفته آینده انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم برگزار می شود، توصیه شما به مردم جهت یک گزینش خوب چیست؟ خاطرنشان کرد: بااهمیت ترین توصیه ای که در این ارتباط باید بر آن تاکید کرد، حضور مردم در پای صندوق های رای هست. بارها گفته ام، اگر حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات سال ۹۲ نبود، کسانی که اعمال فشار بر ملت کشور عزیزمان ایران را تدارک دیده بودند، احساس می کردند که به خواسته خود رسیده اند و توانسته اند مردم را از حاکمیت جدا کنند، چراکه نشانه آنها از تحریم همین عنوان بود. باید توجه داشت نشانه تحریم صرفا اعمال فشار بر اقتصاد کشور نبود، بلکه تحریم کنندگان می درخواست کردند با جدا کردن مردم از حاکمیت به آرزوها و خواسته های خود برسند ولی مردم حضوری مناسب در انتخابات داشتند و توهم آنها را شکستند. شکسته شدن آن توهم باعث شد که طرف برابر به پای میز مذاکره بیاید و ما نباید این را فراموش کنیم.

وی گفت: حضور مردم در صحنه جهت تمام کشور اقتدار می آورد و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری هم در این دوره و هم در دوره قبل تاکید کردند که همه در پای صندوق های رای حضور پیدا کنند، حتی کسانی که با سلایق حاکمیت منطبق نیستند و سلایق دیگری دارند، ایشان درخواست کردند آنها نیز پای صندوق های رای بیایند جهت این که با این حضور بدخواهان این ملت ناامید شوند و یک بار دیگر به این نتیجه برسند که با فشار نمی توانند خواسته های خود را به مردم کشور عزیزمان ایران تحمیل کنند.

مردم با حضور خود در صحنه بارها به دنیا ثابت کردند که “هیچ وقت یک ایرانی را ترساندن نکنند”

رییس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: مردم کشور عزیزمان ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته بعد از این که دولت مردان تازه آمریکا به مردم کشور عزیزمان ایران اهانت کردند با حضور یک پارچه خود نشان دادند که ایرانی توهین و ترساندن را نمی پذیرد و باید با ایرانی با زبان تکریم و احترام صحبت کرد. نباید ایرانی را ترساندن کرد، مردم کشور عزیزمان ایران با حضور خود در صحنه بارها این جمله را به دنیا ثابت کردند که “هیچ وقت یک ایرانی را ترساندن نکنند” و قطعا مردم در انتخابات پیش رو نیز با حضور باشکوه خود بار دیگر این واقعیت را نشان خواهند داد.

نوع گزینش مردم مشخص می کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت می کند

ظریف با بیان این که “نوع گزینش مردم تاثیر اساسی در آینده کشور دارد و این گونه نیست که نوع گزینش کم تاثیر باشد” اظهار کرد: شما نمود تاثیر این نوع گزینش را در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۲ و هم چنین اتفاقاتی که بعد از ۹۲ رخ داد، مشاهده کردید. واقعیت آن است که این گزینش است که مشخص می کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت می کند. مردم می توانند قضاوت کنند که سیاست های اتخاذ شده است در آن هشت سال کشور را به چه مسیری برد و سیاست های اتخاذ شده است در این چهار سال کشور را به چه سمتی سوق داده است.

در دولت یازدهم سیاست خارجی به کمک معیشت مردم آمد

وی با بیان این که جهت استمرار اقتدار و حضور عزت مندانه کشور عزیزمان ایران در صحنه بین المللی و استمرار سیاست تعاملی کشور عزیزمان ایران در عرصه جهانی همراه با حفظ عزت و کرامت ایرانی نیاز است سیاست های به کار گرفته شده است در چهار سال گذشته ادامه پیدا کند، گفت: استمرار چنین روندی نیاز امروز کشور و اقتصاد میهن عزیزمان هست. سال های قبل در کشور از جیب و معیشت مردم جهت بعضی از شعارها هزینه کردیم، ولی امروز در اثر سیاست های دولت یازدهم، سیاست خارجی به کمک معیشت مردم آمده و این نشان دهنده تفاوتی است که گزینش مردم در روز رای گیری می تواند بر آینده کشور و معیشت آنها داشته باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشور در عین حال با اشاره به اثرات تحریم ها بر اقتصاد کشور تاکید کرد که جهت اصلاح آن چه در آن هشت سال رخ داد، نیاز به وقت داریم.

وی افزود: تا به امروز جهت برطرف آن پرسشها و حفظ اقتدارمان به میزان قابل توجهی در مسیر صحیح پیش رفته ایم. در حال حاضر یک سال و چهار ماه از اجرای برجام می گذرد و در این مدت بسیاری از مشکلاتی که غربی ها در مراحل متعدد به این کشور تحمیل کردند، آرام آرام برطرف شده است است.

امروز کم تر ناگزیریم پول خود را با چمدان حمل و نقل کنیم

ظریف با اشاره به تحریم نفتی که از سوی غربی ها در مقطعی علیه کشور عزیزمان ایران اعمال شد، خاطرنشان کرد: آنها در مقطعی می درخواست کردند کشور عزیزمان ایران را تحریم نفتی کنند، به خودشان شش ماه وقت دادند تا خودشان را در این ارتباط آماده کنند به نحوی که در ارتباط با اعمال این تحریم ها ضرر نکنند. ما نیز جهت این که شرایط را به قبل برگردانیم نیازمند به وقت هستیم. البته الحمدالله با تدابیر خوبی که قبل از آخر تحریم ها از سوی مدیر جمهور، وزیر نفت و سایر کارکنان صنعت نفت کشور اندیشیده شد، توانستیم سریع تر از زمانی که دنیا تصور می کرد وقت از دست رفته کشور در زمینه تولید و صادرات صنعت نفت را بازیابی کنیم. البته در حوزه های دیگر ممکن است این روند بیش تر طول کشد، ولی واقعیت این است که در مسیر صحیح حرکت کرده ایم. امروز سرمایه گذاران خارجی در بازار کشور عزیزمان ایران حضور دارند، بانک های خارجی با کشور عزیزمان ایران تعامل می کنند و ما کم تر ناگزیر می شویم که پول خود را با چمدان حمل و نقل کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در مقطعی میلیاردها دلار از درآمدهای مردم در اختیار کسانی قرار داده شد که معلوم نیست به بهانه دور زدن تحریم ها چگونه آن اموال را از بین بردن کردند. ده ها میلیارد دلار از پولی که به هر دلار آن مردم این کشور نیازمند هستند به خاطر تحریم هایی که به علت عدم توجه به واقعیت های بین المللی به این کشور تحمیل شد، هدر رفت. بنا بر این توجه به این مسایل و تفاوت های ایجاد شده است در روز انتخابات می تواند آینده کشور و مردم را رقم بزند و یقین دارم مردم در این انتخابات نیز مثل گذشته انتخابی هوشمندانه و دقیق خواهند داشت.

او در پاسخ به این پرسش که اشاره کردید در طول چهار سال گذشته دستگاه سیاست خارجی به معیشت مردم توجه داشته هست. هم چنین در ابتدای سال ۹۶ در سخنانی گفتید از امروز برجام یعنی “برنامه جامع اقتصاد مقاومتی”، وزارت خارجه در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی چه اقداماتی را در این چهار سال انجام داد و پاسخ شما به منتقدانی که می گویند رفت و آمد تجار و بازرگانان خارجی به کشور عزیزمان ایران نتیجه ای به همراه نداشته هست، چیست؟ گفت: در حوزه اقتصاد وزارت خارجه دو کار مهم را انجام داده هست. یکی از بااهمیت ترین کارها این بود که فکر، طراحی و برنامه ریزی اقتصادی را وارد دستور کار وزارت خارجه کرد. وزارت خارجه پیش از این به علت واقعیت های منطقه ای و جهانی و مساله جنگ تحمیلی و عنوان هسته ای همواره نگاه سیاسی و امنیتی داشته ولی ما تلاش کردیم در طول این مدت نگاه اقتصادی را نیز در این وزارت منزل حاکم کنیم که در ابتدای کار دولت، مصادف با شروع مذاکرات هسته ای تاکید بر این شد که وزارت خارجه نگاه اقتصادی را در اولویت قرار دهد.

ظریف افزود: از دیگر سو وزارت خارجه در طول این مدت تلاش کرد موانعی که موجب قفل شدن فعالیت های اقتصادی خارجی کشور می شد را برطرف کند. پیش از آن مجبور بودیم جهت دور زدن تحریم ها ۳۵ میلیارد دلار در اختیار کسانی قرار دهیم که معلوم نیست این پول ها را چگونه از بین بردن کردند و کجا بردند. هم چنین در آن مقطع به خاطر تحریم ها مجبور بودیم مقادیر زیادی از ذخایر ارزی خود را جهت مبادله با دیگر کشورها به ارز محلی تبدیل کنیم یا از این سرمایه ها به عنوان گارانتی سرمایه گذاری استفاده کنیم، ولی اکنون این موانع برداشته شده است هست. امروز با همه کشورها بر اساس روند عادی همکاری می کنیم. نفت مان را می فروشیم و پول مان را می گیریم و اگر بخواهیم سرمایه جذب کنیم بر اساس مقررات عادی در دنیا این کار را انجام می دهیم نه این که ناگزیر باشیم مقداری از پول خودمان را جهت گارانتی سرمایه گذاری خارجی یا گارانتی فاینانس بلوکه کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای کسانی که می گویند رفت وآمد بازرگانان، تجار و کارآفرینان خارجی به کشور عزیزمان ایران نتیجه ای نداشته هست، گفت: شما جهت این که یک قرارداد عادی حتی در داخل کشور امضا کنید، ماه ها مذاکره می کنید. جهت خرید یک منزل ممکن است چندین جلسه و مذاکره در دفتر املاک برگزار کنید تا بتوانید یک منزل را معامله کنید. حال شما می خواهید بعد از یک دوره طولانی که کشور عزیزمان ایران از نظر اقتصادی از دنیا جدا بوده و موانعی جهت توسعه روابط اقتصادی در بعد خارجی داشته یک حرکت جدیدی را شروع کنید. جهت انجام این امر چقدر وقت نیاز است؟ یک روز، یک ماه، دو ماه؟ چه میزان وقت نیاز است؟ چگونه است بعضی از دوستان خیلی سریع به این نتیجه رسیده اند که برجام نتیجه نداشته و این رفت و آمدها صرفا تشریفاتی بوده است؟

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر این که این رفت و آمدها باید صورت بگیرد، افزود: شما اطمینان داشته باشید صدها سرمایه گذار کارآفرین و بنگاه اقتصادی که به کشور عزیزمان ایران آمده بودند نمی درخواست کردند با سفر به کشور عزیزمان ایران وقت و پول خود را تلف کنند یا جهت نشان دادن حمایت ارزش از کسی این سفرها را انجام نداده اند. با برطرف موانع یک وقت تازه جهت کشور عزیزمان ایران و دنیا شروع شد و این رفت و آمدها صورت گرفت و وزارت خارجه هم جهت جذب این امکانات به وظایف خود عمل کرد.

هواپیماهای کاغذی اکنون روی زمین است و مردها بر آن سوار می شوند

وی خاطرنشان کرد: این رفت و آمدها و گفت وگو در نهایت تبدیل به قرارداد می شود و این قراردادها به ساخت کارخانه، زیاد کردن صادرات و هر آن چه که نیاز کشور است تبدیل خواهد شد. به طور مثال در مورد عنوان خرید هواپیما نگاه کنید همین دوستانی که این اتهام را مطرح می کنند که این رفت و آمدها بی فایده بوده هست، از خرید هواپیما با عنوان “پرواز هواپیماهای کاغذی در فضای انتخابات” نام می بردند. اکنون این هواپیماهای کاغذی روی زمین است و خود مردها بر آن سوار شده است اند.

ظریف تاکید کرد: جهت همین هواپیماها بیش از دو سال مذاکره شد. از همان روزی که جهت توافق ژنو مذاکره می کردیم این دغدغه را داشتیم که آیا مردم با استرس و نگرانی باید سوار هواپیما شوند. بر اساس همین دغدغه در توافق ژنو توانستیم بحث “تعمیر” هواپیماهای ایرانی را بگنجانیم، بعد از آن، ۱۸ ماه مذاکره جهت خرید هواپیما انجام شد و با اجرایی شدن برجام ۹ ماه تلاش شد تا بتوانیم مجوزهای مورد نیاز را جهت خرید بگیریم. همه این کارها وقت بر بود. تا کنون 3 هواپیما در آسمان کشور عزیزمان ایران پرواز می کند. هواپیما یک نمونه هست، نمونه های این عنوان را در بحث نیروگاه، راه آهن وموضوعات دیگر نیز شاهد هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه تصریح کرد: در دولت یازدهم به دنبال این نبودیم که قراردادهایی ببندیم تا منافع ملی مورد ترساندن قرار گیرد. دولت یازدهم در این زمینه وسواس زیادی به خرج داده هست. ما اکنون میلیاردها دلار پیشنهاد سرمایه گذاری آماده داریم، ولی این پیشنهادها به علت این که ممکن است بعضی از شرایط آن خوب نباشد از جمله این که میزان استفاده از نیروی انسانی و تکنولوژی کشورمان در این قراردادها کم باشد یا به تولید کالاهای ایرانی ضربه وارد کنند، امضا نشده اند.

وی با بیان این که در چهار سال گذشته توانستیم مزاحمت هایی که در عرصه اقتصادی در خارج از کشور وجود داشت را تا حدودی برطرف کنیم افزود: جهت تحقق این نشانه نه به دنبال واردات بی رویه هستیم، نه به دنبال برنامه بدون هدف. ما در سه حوزه تاکید کرده ایم که واردات باید صورت گیرد که این سه حوزه عبارتند از واردات سرمایه خارجی، واردات فن آوری و زیاد کردن ورود گردشگران به کشور. این عنوان را نیز به نمایندگی های کشور عزیزمان ایران در خارج از کشور اعلام کرده ایم. در بحث صادرات نیز به دنبال زیاد کردن صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی هستیم.

تولید مدنظر رهبری به صادرات هم نگاه دارد

ظریف ادامه داد: تولیدی که مورد نظر رهبری است و باید به اشتغال منجر شود به طور قطع با محدود شدن در بازار کشور عزیزمان ایران به دست نمی آید و ایشان نیز این عنوان را مطرح کردند که این تولید باید نگاهی به صادرات نیز داشته باشد. تولیدی که جهت مصرف کننده ایرانی هست، ولی هم وقت می شود آن را به خارج از کشور نیز صادرات کرد.

وی هم چنین با بیان این که ما می توانیم در بخش صادرات خدمات فنی، مهندسی نیز گام های خوبی برداریم، افزود: صادرکنندگان خدمات فنی، مهندسی در کشور می توانند میلیاردها دلار هر سال جهت کشور درآمدزایی داشته باشند ولی به خاطر موانع بانکی دوران گذشته که از کاغذ پاره خطاب کردن تحریم ها به وجود آمده بود و مردم ما را به آن اوضاع کشانده بود، نمی توانستند در این ارتباط اقدامی انجام دهند و خدمات خود را به خارج صادر کنند. ما وظیفه داشتیم که این روند را تسهیل کنیم. اقداماتی در این زمینه انجام شده است هست، گرچه می دانیم هنوز به طور کامل انجام نشده و باید کارها ادامه پیدا کند.

ظریف هم چنین بر صدور نیروهای متخصص مازاد در داخل کشور به عنوان یکی از اولویت های وزارت خارجه تاکید کرد.

اولویت اول وزارت خارجه در آینده “حفظ برجام و استفاده بهینه از آن جهت معیشت مردم” است

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک دیپلمات مطرح در عرصه بین المللی در دولت آینده در عرصه سیاست خارجی باید چه اولویت هایی را پیگیری کرد؟ گفت: من سه اولویت را مدنظر دارم. اولویت اول حفظ برجام و استفاده بهینه از آن جهت معیشت مردم هست. اولویت دوم تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه است که هر لحظه تاکید داشتیم باید روابط مان با همسایگان اصلاح پیدا کند و محیط امنی در منطقه ایجاد شود. ما در منطقه، کشوری امن هستیم ولی جهت امنیت هزینه می دهیم و اگر شرایط منطقه اصلاح پیدا کند این هزینه کمتر خواهد شد.

وی اولویت سوم را پیشرفت اقتصادی کشور دانست و گفت: به نظرم هر دولتی که روی کار بیاید باید این سه اولویت را در نظر بگیرد و آن ها را پیگیری کند. فکر می کنم گسترش بستر و سیاست کنونی عالی ترین راهی است که ما از طریق آن می توانیم به این اولویت ها دست پیدا کنیم.

برای عوض کردن زن افخم فشار بود ولی من از آن تاثیر نپذیرفتم

دیپلمات عالی رتبه کشورمان در پاسخ به این پرسش که شما در ابتدای ورودتان به وزارت خارجه به عنوان وزیر در اقدامی ساختارشکنانه یک زن را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه گزینش کردید، ولی در ادامه به نظر می رسد که به علت بعضی فشارها در تصمیم تان تجدیدنظر کردید و فرد دیگری را به عنوان سخنگو گزینش کردید و زن مرضیه افخم نیز به عنوان نخستین سفیر کشور عزیزمان ایران در تاریخ جمهوری اسلامی به مالزی اعزام شد، کشوری که چندان در صحنه رسانه ای و سیاسی در دنیا مطرح نیست، خاطرنشان کرد: من با پیش فرض شما موافق نیستم. زن افخم از سخنگوهای بسیار خوب وزارت خارجه بود. به شما اطمینان می دهم که فشاری جهت عوض کردن ایشان نبود، البته جهت این که خلاف نگفته باشم، باید بگویم فشار بود ولی من از این فشارها خیلی تاثیر نمی پذیرم.

وی ادامه داد: زن افخم به عنوان نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معرفی شدند و بعد از مدتی نیز به عنوان نخستین سفیر زن در جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران و دومین سفیر زن در تاریخ کشور عزیزمان ایران ماموریت خود را در سفارت کشورمان در مالزی شروع کردند. در آن مقطع در بین افرادی که جهت گزینش یک زن به عنوان سفیر مطرح بودند، زن افخم تنها کسی بود که توان این کار را داشت، البته در آن مقطع یک همکار زن دیگر نیز داشتیم که این امکان را داشت که به عنوان سفیر مطرح شود ولی ایشان و همسرشان یک زوج دیپلمات بودند و این دفعه نوبت همسرشان بود که مسوولیت بپذیرند و من نمی خواستم در مباحث خانوادگی باعث اختلافات خانوادگی شوم.

ظریف گفت: در آن مقطع زن افخم تنها فرد آماده ای بود که می توانستیم به عنوان نخستین سفیر زن بعد از انقلاب اسلامی معرفی ارزش کنیم. بعد از این که ایشان مسوولیت سفارت را پذیرفتند، مدت ها جستجو کردیم که زن دیگری را به عنوان جانشین ایشان جهت سمت سخنگویی معرفی کنیم. ولی این جستجوها به نتیجه نرسید. البته من اعتقاد دارم این عنوان ظلم به زن ها است که یک نفر را به خاطر اینکه زن است در مسوولیتی بگذاریم که نتواند از بعد آن به خوبی برآید. البته شاید من نیز خوب جستجو نکردم و در نهایت در آن مقطع به این نتیجه رسیدیم که فرد دیگری را به عنوان سخنگو معرفی کنیم.

از اهدافم در جهت ارتقاء زنان و همکاری آن ها در عرصه دیپلماسی عقب نشینی نکرده ام

رییس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر این که از اهدافم در جهت ارتقاء زنان در وزارت خارجه و گسترش همکاری آن ها در عرصه دیپلماسی عقب نشینی نکرده ام، ادامه داد: به طور قطع سفیران زن دیگری نیز خواهیم داشت و از آنان در سمت های بالاتر در وزارت خارجه استفاده خواهدشد. البته معتقدبه ظاهرسازی دراین زمینه نیستم وخانم افخم نیزدرآن هنگام که به عنوان سخنگومعرفی شدند،قدیمی ترین عضوبخش دیپلماسی عمومی وزارتخارجه بود و اگر می خواستیم انصاف به خرج دهیم این حق بود که زن افخم را به عنوان سخنگو گزینش کنیم، و بعد هم جهت گزینش نخستین سفیر زن، ایشان بر دیگر همکاران مقدم بود چراکه عالی ترین زن وزارت خارجه از نظر سمت ایشان بودند.

وی با اشاره به اهمیت معرفی مرضیه افخم به عنوان سفیر کشور عزیزمان ایران در مالزی خاطرنشان کرد: بعد از حضور ایشان در نمایندگی کشور عزیزمان ایران در کوآلالامپور روابط ما با مالزی دچار تحول کیفی شد. ما در آن مقطع در بدترین شرایط روابط با مالزی قرار داشتیم، ولی اکنون این روابط به سطحی رسیده که آقای روحانی چندی پیش سفری خوب و موفقیت آمیز به مالزی داشتند. روابط دو کشور امروز اصلاح پیدا کرده هست، اگرچه با سطح مطلوب مورد نظر هنوز فاصله داریم، ولی در مسیر درستی حرکت می کنیم.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان تاکید کرد: زن افخم با گزینش به عنوان سفیر کشور عزیزمان ایران در مالزی ارتقاء پیدا کردند نه تنزل مقام.

دنبال درگیری با عربستان نیستیم

ظریف در پاسخ به این پرسش که با اعزام حجاج ایرانی، وظیفه رابطه کشور عزیزمان ایران و عربستان چه می شود؟ گفت: این که زائران ایرانی امسال به حج می روند اتفاق بسیار خوبی هست. ما هر لحظه جهت گفت وگو و حل و فصل پرسشها با همسایگانمان آمادگی داشته ایم و اگر دولت عربستان از سیاست های کوته بینانه، حمایت از گروه های تکفیری و افراطی و جنگ علیه مردم یمن دست بکشد، ما آمادگی داریم کمک کنیم روابط کشور عزیزمان ایران و عربستان به سمت روابطی سازنده سوق پیداکند.

وی در مورد پیشنهاد میانجی گری بعضی کشورها بین کشور عزیزمان ایران و عربستان نیز تاکید کرد: ما هیچ وقت میانجی را رد نکرده ایم. مقامات پاکستانی، اندونزی، قزاقستانی و روسی پیشنهادهایی را در این ارتباط مطرح کردند و ما مخالفتی نکردیم. ما دنبال درگیری با عربستان نیستیم. مسئله ما با عربستان مربوط به بحث میانجی نیست. مسئله این است که عربستان به دنبال ایجاد تنش هست؛ بحث میانجی و غیر میانجی مطرح نیست. آن چه مورد نیاز است عوض کردن کند ذهنیت و روش مقامات سعودی است.

ما نمی خواستیم در دنیا به مردم کشور عزیزمان ایران به چشم دیگری جز احترام نگاه شود

ظریف در ادامه گفت وگویش با ایسنا، در پاسخ به این پرسش چه نگرانی هایی موجب شد تا دولت یازدهم و تصمیم گیران کشور با رویکردی جدی با شروع به کار دولت یازدهم وارد مذاکره شوند؟ گفت: یک توصیه این که ما اعتقاد داشتیم، مردم کشور عزیزمان ایران سزاوار احترام بیش تری هستند تا این که به آنها در دنیا به چشم دیگری نگاه شود. ما آن نگاه به مردم کشور عزیزمان ایران را نمی پسندیم و فکر می کنیم مردم هم این نگاه را نمی پسندیدند. این نوع نگاه و برخوردها با عزت ایرانی و سربلندی مردم کشور عزیزمان ایران سازگاری نداشت و خوب نبود که با مردم کشور عزیزمان ایران این گونه واکنش‌ها شود.

وی گفت: یک زمانی ویزا نمی دادند و انواع توهین ها و اهانت ها می شد ولی در دولت یازدهم تلاش شد این روند عوض کردن کند.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: توصیه دوم این بود که آمریکایی ها تحریم هایی را علیه کشور عزیزمان ایران از سال 86 اعمال کردند که این تحریم ها در بستر شرکت ملل متحد و شورای امنیت بود و نتیجه و اثر تحریم های آمریکا که از سی سال پیش وجود داشت را بسیار گسترده تر کرد. اگر به روند تحریم ها نگاه کنید می بینید که تحریم ها یکی بعد از دیگری اعمال می شد و کشورهای اروپایی و غیره به دنبال آمریکا، آن ها را اجرا می کردند. حتی کشورهای کوچک مقررات تحریم ها را به تمامی دستگاه هایشان ابلاغ می کردند و ما این واقعیت تلخ را زمانی متوجه شدیم که بعد از برجام تحریم ها برداشته شد و ما مجبور شدیم یکی یکی به این کشورها برویم یا مشورت کنیم و به آنها بگوییم که تحریم ها برداشته شده است است و آنها باید دستورات قدیمی را لغو کنند و لغو تحریم ها را به دستگاه هایشان ابلاغ کنند.

ظریف ادامه داد: تحریم ها صادرات نفت کشور عزیزمان ایران را در طی یک سال و نیم تا دو سال از دو میلیون و نیم بشکه به 900 هزار بشکه رساند. علاوه بر کم کردن صادرات نفت، آمریکایی ها و اروپایی ها بازار را طوری از نفت اشباع کردند که نه تنها نفت گران نشد، بلکه ارزان هم شد و نفت در دولت دهم از 107 دلار روند نزولی به سمت 96 دلار را در اوج تحریم ها شروع کرد.

اگر صادرات نفت به کمتر از 200 هزار بشکه می رسید کدام یک از برنامه های عادی کشور قابل اجرا بود؟

رییس دستگاه دیپلماسی گفت: بر اساس قطعنامه هایی که در دولت دهم در کنگره آمریکا با اعتبار تحریم های شورای امنیت صادر شد، اگر همان روند گذشته ادامه می یافت، امروز صادرات نفت مان به کمتر از 200 هزار بشکه می رسید. پرسش من این است که با این میزان صادرات کدام یک از برنامه های عادی کشور قابل اجرا بود؟ کدام یک از برنامه های پیگیری به محرومان قابل انجام بود؟ ولی این هم آخر کار نبود. روزهای ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم، قانونی در مجلس نمایندگان آمریکا که مدت ها راجع به آن بحث شده است بود به تصویب رسید که بر اساس آن فروش نفت کشور عزیزمان ایران در مدت کوتاهی به صفر می رسید و بر اساس آن قانون دولت آمریکا دیگر نمی توانست حتی با ما مذاکره کند، چون دیگر اختیار تعلیق یا لغو تحریم ها را نداشت و این مساله به اجازه سنا منوط می شد. هم چنین اگر از سوی سنا این قانون تصویب می شد، وارد بحرانی می شدیم که آن بحران نه این که بگویم به جنگ ولی حتما به شرایط تندتری می انجامید.

توافق کردن بیش تر از خارج شدن از مذاکره دلیری می خواهد

به لطف خدا هم سرمان بالاست و هم از جیب مردم خرج نکردیم

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر مقام معظم رهبری بحث نرمش قهرمانانه را مطرح نمی کردند و رییس جمهوری دلیری انجام توافق را نداشت به توافق نمی رسیدیم. توافق خیلی بیش تر از خارج شدن بدون توافق از پشت میز مذاکره دلیری می خواهد. چون در صورت خارج شدن از مذاکره، همه مردم با احساسات وطن پرستی از مذاکره کننده حمایت می کنند؛ آن وقت شاید شما سرت را اوج بگیری ولی مردم پولش را می پردازند. ولی الان به لطف خدا هم سرمان بالاست و هم از جیب مردم خرج نکرده ایم.

زمان به میوه نشستن تلاش ها در چارچوب برجام به تدریج فرا می رسد

اگر مقام معظم رهبری بحث نرمش قهرمانانه را مطرح نمی کردند و رییس جمهوری دلیری انجام توافق را نداشت به توافق نمی رسیدیم. توافق خیلی بیش تر از خارج شدن بدون توافق از پشت میز مذکره دلیری می خواهد. چون در صورت خارج شدن از مذاکره، همه مردم با احساسات وطن پرستی از مذاکره کننده حمایت می کنند؛ آن وقت شاید شما سرت را اوج بگیری ولی مردم پولش را می پردازند. ولی الان به لطف خدا هم سرمان بالاست و هم از جیب مردم خرج نکرده ایم.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که برجام در چهار سال آینده چه تاثیرات و تحولی در زندگی و اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد؟ گفت: در یک سال و چهار ماه گذشته که از اجرای برجام می گذرد هرچه پیش رفتیم موفقیت های بیش تری داشته ایم و موانع را یکی بعد از دیگری از بین بردیم. توانستیم سرمایه خارجی را وارد کشور کنیم و موانع بانکی را جهت صادرات غیرنفتی از بین بردن کنیم تا صادرکنندگان به تدریج به روش های معمول دنیا نه از طریق صرافی ها کارشان را ادامه دهند. البته هنوز در شرایط ایده آل قرار نگرفتیم. در هر حال وقت به میوه نشستن این تلاش ها به تدریج فرا می رسد و باید اجازه داد خوابیدن که این تلاش ها در آن شکل گرفته، ادامه داشته باشد تا از آن استفاده کرد.

وی ادامه داد: هم چنین نیاز است با بدعهدی های آمریکا با زبانی که آمریکا را منزوی کند نه ما را، برخورد شود. همان طور که الان این طور هست. اکنون شاهد هستیم که حتی اعضای دولت و اعضای کنگره آمریکا این ادعا را دارند که اگر وارد مسیر تقابلی با کشور عزیزمان ایران شوند و از برجام خارج شوند، آمریکا را در دنیا منزوی می کنند.

ظریف تاکید کرد: هنر دیپلماسی ایرانی این بوده است که با اعتبار مردم، رهبری و رییس جمهور توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که علی رغم قبل الان آمریکا دلواپس است که اگر بخواهد اقدامی علیه کشور عزیزمان ایران انجام دهد یا از برجام خارج شود، نزدیک ترین متحدانش از آن حمایت نکنند.

وی ادامه داد: بازگرداندن شرایط به قبل از تحریم ها امری وقت بر هست. همان طور که آثار رکود همان لحظه تحریم نشان داده نشد و یک سال بعد از اعمال سنگین ترین تحریم ها، به تدریج به رشد منهای 6.8 درصد رسیدیم، امروز باید جهت بازگشت به شرایط قبل و بهتر از آن صبر داشته باشیم. به علاوه ترجمه اصلاح شرایط به بهتر شدن وضع معیشت مردم نیز وقت بر هست. مردم در گذشته در شرایط ناگواری زندگی می کردند و هر روز نیز آن شرایط بدتر می شد. یادمان نرفته است که هنگامی که به فروشگاهی می رفتیم و کالایی را خریداری می کردیم، روز بعد همان کالا را با قیمتی بالاتر خریداری می کردیم و گاهی آن کالا را اصلا به خاطر مشخص نبودن قیمتش نمی فروختند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امروز بعضی دوستان تلاش می کنند مردم را به فراموشی بکشانند ولی مردم یادشان نرفته است در چه شرایطی بودند و الان در چه شرایطی. اعتقاد دارم امروز در خوابیدن دیگر به سمت حل و فصل پرسشها و اصلاح معیشت مردم حرکت می کنیم.

ظریف در پاسخ به این پرسش که اگر در دولت آینده آقای روحانی روی کار باشند و شما نیز سکان دستگاه دیپلماسی را در دست داشته باشید و برجام به هر دلیلی از بین برود، رویکرد دستگاه دیپلماسی با این مساله چه خواهد بود؟ با بیان این که دیپلماسی هر لحظه حتی در جنگ باید جریان داشته باشد و این یک واقعیت هست، گفت: با این که می گویند جنگ آخر دیپلماسی است موافق نیستم. دیپلماسی حتی در وقت جنگ هم متوقف نمی شود. ولی به نظرم وظیفه اول دیپلماسی این است که مانع از بروز ترساندن و جنگ شود. دیپلماسی به معنای تلاشی سنگین یا نبردی جدی در حوزه متفاوتی از تعامل است.

وی ادامه داد: راجع به برجام فکر می کنم مورد نیاز است دنیا اجازه ندهد که برجام نقض نشود و ما باید این روند را تقویت کنیم. ولی ما که نمی توانیم عقلانیت طرف برابر را تضمین کنیم، کما این که کشورهای غربی به خاص ایالات متحده از این نوع تصمیمات غیرعقلانی راجع به کشور عزیزمان ایران در گذشته داشته اند. به همین علت جهت این مرحله نیز در برجام طراحی و آینده نگری هایی انجام گرفته است.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به قطعنامه 2231 که در آن گفته شده است هست، اگر روزی تحریم ها برگردد کشور عزیزمان ایران اعلام کرده است که برنامه هسته ای خود را بر می گرداند افزود: اگر تمام قطعنامه های شورای امنیت را نگاه کنید، حتی یک مورد پیدا نمی کنید که در آن نظر کشوری که قطعنامه راجع به اش صادر شده است است را بپرسند و آن را به عنوان راهکار خروج از قطعنامه نیز قید کرده باشند. ولی در قطعنامه 2231 به شکل صریح به موضع کشور عزیزمان ایران که در صورت بازگشت تحریم ها، کشور عزیزمان ایران نیز اجرای برجام را متوقف خواهد کرد اشاره و به آن استناد شده است هست. در صحنه عمل نیز با تلاشی که همکاران ما در شرکت انرژی اتمی داشتند، توانستیم این زمینه را فراهم کنیم که اگر طرف برابر بخواهد برجام را لغو کند نه به شرایط گذشته، بلکه به شرایط بهتر یعنی نه با IR-1 بلکه با R-6 یا IR-8 به غنی سازی ادامه دهیم و این را طرف برابر به لحاظ سیاسی و حقوقی به خوبی می داند.

آمریکا متوقف کردن اجرای تحریم ها را تمدید خواهد کرد

رییس دستگاه دیپلماسی راجع به نتیجه های برگزاری هفتمین کمیسیون یکسان برجام میان کشور عزیزمان ایران و 1+5 در سطح معاونان گفت: نتیجه این کمیسیون این بود که همه از جمله آمریکایی ها بر اجرای برجام تاکید کردند. البته آمریکایی ها به حساب خود روندی را جهت بررسی شروع کردند که از نظر ما مخالف تعهدات بین المللی آمریکایی هاست و در جلسه همه به ضرورت تعهد و اجرای برجام تاکید کردند و بیانیه مثبتی هم در آخر منتشر شد. در عین حال نگرانی های ما از بدعهدی ها و تخلفات آمریکا همه ثبت و مکتوب شده است است و این ساز و کاری است که در برجام دیده شده است است.

ظریف در پاسخ به این پرسش که آینده نگری شما از برخورد دولت آمریکا با عنوان تمدید لغو یا تعلیق تحریم ها در 19 می چگونه است؟ با تاکید بر گزارش وزیر خارجه آمریکا به کنگره راجع به پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام اظهار کرد: البته جهت مانع شدن از آثار مثبت این گزارش خیلی فضاسازی منفی کردند، چون نمی توانستند برجام را نقض کنند از این رو نیاز بود پایبندی کشور عزیزمان ایران به برجام را به کنگره اعلام کنند ولی در کنار آن فضاسازی منفی راجع به مباحث غیرمرتبط با برجام را هم انجام دادند.

وی در ادامه گفت: من احساس می کنم با توجه به سابقه اجرای برجام در این مدت و تعهدات برجامی که به عهده آمریکاست، آنها متوقف کردن اجرای تحریم ها را تمدید خواهند کرد.

ظریف امروز پیرتر، با تجربه تر و ان شالله عاقل تر شده است است

وزیر امور خارجه در آخر گفت وگوی یک ساعته خود با ایسنا در پاسخ به این پرسش که ظریف سال ۹۲ با ظریف سال ۹۶ چه تفاوتی کرده هست، با خنده گفت: پیرتر شده است هست. تجربه بیش تری پیدا کرده است و ان شاء الله عاقل تر شده است است.

وی ادامه داد: موقعی که این مسوولیت را بر عهده گرفتم این احساس را داشتم که باید خود را هزینه مردم و کشورم کنم و بر این مدار حرکت کنم، نه این که مردم و کشور را هزینه ادعاهای خود کنم، امیدوارم بر اساس همین نگاه حرکت کرده باشم و به آن پایبند بوده باشم و پایبند بمانم.

واژه های کلیدی: ایران | ایرانی | تحریم ها | لغو تحریم | حجاج ایرانی | وزارت خارجه | وزیر امور خارجه | تحریم های آمریکا | وزارت امور خارجه


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار